كيف تصنع لعبة على الهاتف | 3D

كيف تصنع لعبة احترافية باستخدام الهاتف

كيف تصنع لعبه باستخدام هاتفك فقط لعبه 3d و لعبه 2d كنت مهتم تابع معنى اليوم سوف نتعرف من على طريقه صنع لعبه من خلال هاتفك فقط لاننا كلنا نعلم ان الالعاب اصبحت جزء كبير من حياتنا واصبحت اكثر طلب ان وشهره في الوطن العربي منذ ان قدمت لعبه ببجي موبايل لهذا اليوم سوف نتعرف من على طريقه صنع لعبه علي الهاتف للاندرويد وللايفون بطريقه سهله جدا 

 تبسيط الطريقه سوف نستخدم تطبيقين البرنامج الاول لصنع العاب 2d والبرنامج الثاني لصنع العاب 3d وجميع  البرامج يمكنك تحميلها من خلال الرابط الموجود في الاسفل ويعتبر من اقوى وافضل المحركات على الاندرويد لصنع الالعاب وسوف نشرح جميع التفاصيل الموجوده داخل البرنامج

كيف تصنع لعبة على متجر play


 طبعا كلكم عارفين ان احنا كنا رفعنا فيديو قبل كده عن كيفية صنع لعبة. ولكن الناس مش عايزة الموضوع ده. الناس عايزة فعلا انها تصنع لعبة وتصدرها apk وتقدر انها تستخدمها وتديها للناس تستخدمها وهو ده اللي معنا في الفيديو. فببساطة كده يا صاحبي النهاردة ان شاء الله هاوريك ازاي تقدر تصنع لعبة سري دي ولعبة 2d وعلى الموبايل بتاعك بدون اي مشاكل. فالمطور اللي معنا النهاردة هو بكرة هسيب لكم رابط القناة بتاعته لانها هنحتاجها معنا.



سريعا مع بعض كده صاحبي وعايزك تركز معي الموضوع بسيط جدا ومش محتاج منك اي تعقيدات. في البداية عندنا برنامجين تقدر من خلاله انك تصنع لعبة واللي من خلاله تقدر انك تصنع لعبة بسيطة جدا وهديك مسال المطور باك اللي معنا النهاردة كان صانع لعبة الحبار عليه وشفناها مع بعض كان رافعها للجروب طبعا لو انت مش في الجروب فانا هسيب لك الرابط بتاعه في الوصف المهم يا صاحبي بتدخل على البرنامج اول مرة بتبدأ انك تعمل بتعمل جديد باسمك.



 انا عملت البروجكت بتسميه بعد كده بيفتح معك بالشكل ده. محتاج بقى انك تبدأ تتعرف على الواجهة الكاملة بتاع البرنامج ده. طيب ازاي تقدر انك تتعلم عليه بالكامل? عندك حلين. الحل الاول انك تروح على القناة بتاع المطور  اللي هسيبها لك في الوصف وهتلاقي شرح البرنامج بكل سهولة. او انك تقول لي في التعليقات تحت ان انا اعمل لكم سلسلة على البرنامج وان شاء الله هعمل لكم سلسلة. تمام جدا خلصنا من البرنامج الاول وقلنا ازاي انك تقدر تتعلمه.


طريقة صنع لعبة على الهاتف

 نيجي بقى  سريعا كده مع بعض للبرنامج التاني واللي من خلاله انك هتقدر تصنع لعبة 3d وتبدأ انك تصدرها على الجهاز عندك وتقدر تلعبها بدون اي مشاكل. مع اول دخولك للبرنامج طبعا كل الروابط بتبقى موجودة في الوصف او اول تعليق اول ما بتخش على البرنامج بتعمل جديد وبعد كده بتختار البروجكت اللي انت عايز تشتغل عليه كل المشاريع اللي قدامك دي تقدر انك تستخدمها بدون اي مشاكل اول ما بتختار اللي انت عايز تشتغل عليها بيطلب منك هنا انك تكتب الاسم بتاعه وبعد كده على طول بتبدأ تضغط على الكلمة الخضراء دي وهيبدأ ان هو يفتح معك المشروع



 بدون اي مشاكل وده اصلا موجودة على البرنامج قبل كده. اللي خلينا بقى نبدأ نتعرف مع بعض كده سريعا على الوجهة بتاعة البرنامج. في الخيار الاول ده صاحبي بيبدأ يديك الفريمات اللي لعبة ماشي عليها والبنج وكل التفاصيل اللي انت ممكن تكون اصلا مش محتاجها اوي عن اللعبة. نيجي بقى للخطوة التانية معنا على طول ودي من خلالها تقدر انك تستضيف او الاشكال اللي انت تقدر انك تحطها داخل التطبيق. 



ببساطة تقدر انك تضيف الدايرة لو انت هتضيف الشمس مثلا او كده. والخيار التالت ده من خلاله تقدر انك تضيف السما مسلا وتقدر انك تغير شكل السماء بالكامل من هنا او ببساطة ما عجبكش لونه عايز تضيف سما حقيقية فكل اللي عليك انك بتضغط على المربع ده ومن هنا تقدر انك تختار الشكل او السما اللي انت عايزها والخيار اللي بعد كده بقى هو اللي متحكم في بتاع اللعبة بالكامل



والخيار اللي بعد كده بقى صاحبي هو المسؤول عن الملفات بتاع اللعبة بالكامل انك تضيف اي حاجة ساعتها من خلال انك بتختار  وتقدر انك تضيف اي حاجة انت عايزها حرفيا اما الخيار الاخير بقى معنا والخيار ده من خلاله تقدر تخفي وتظهر الليارات بتعملها يعني هناخد مسال انا ضفت المربع ده وعايز الغيه فهبدأ اشيله من هنا هيبدأ يتلغى . 



بالاضافة للقايمة اللي فوق اللي محتاجة شرح بالكامل زي انك تقدر تتحكم في الانيميشن بتاع اللعبة. وببساطة تقدر تضيف الانالوج اللي هتبدأ تتحكم فيه باللعبة. ده ببساطة كان شرح عن البرنامج. البرنامج في الحقيقة محتاج سلسلة بالكامل اقدر اشرح لك فيها كل حاجة عن البرنامج. وازاي تقدر انك تصنع لعبة بدخله. 



عشان كده لو عايزين سلسلة قل لي في التعليقات تحت. ولو انت مش هتستنى السلسلة فانت ممكن تدخل على قناة المطور اللي معنا النهاردة. واللي هيعرفك بالكامل ازاي تقدر تصنع لعبة داخل البرنامج. عنده بصراحة سلسلة اقوى السلاسل اللي ممكن تستمتع به.  بقى يا صاحبي هو ده كان الفيديو مع انهارده. اتمنى يكون الفيديو ده عجبكم. 



ممكن بقى انك تنزل تعمل لايك دلوقتي وسبسكرايب هنا في القناة. وممكن تقول لي في التعليقات تحت اي فيديو انت عايزه عن اي لعبة. وان شاء الله اللعبة تكون موجودة. واكتر تعليق هيجيب عدد لايكات هعمل الفيديو الجاي عشانه. وهنشوفكم في فيديو قريب. كان معكم عبدالله. السلام عليكم. 


مميزات صنع لعبه علي الهاتف








حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-